Mindig érdeklődve figyeltem azokat a barátaimat, akik képesek voltak különböző, komolynak mondható műszaki termékeket online rendelni és utána vakarták a fejüket, hogy az adott fűnyírót, vagy körfűrészt hogyan is kell beüzemelni. Aztán rohantak a közeli szervizbe, kezükben a géppel, markukban a csavarokkal, hogy rakják össze nekik. Az egy külön cikket is megérne, hogy ilyenkor mi játszódik le a szervizes fejében, de most ezen lépjünk túl.

Mindenki emlékszik még arra az időre, amikor a DVD-k tömeges megjelenésével a mozik halálát vizionálták, vagy az ingyenes letöltés terjedésével a filmipar végét. Az idő mind a kettőre rácáfolt, a mozik aranykorukat élik, rekord nézőszámokkal, a filmipar dübörög, ha csak a Netfixre vagy az Amazonra gondolunk. Az online értékesítés terjedése a kis műszaki üzletek végét jelezte előre, de úgy tűnik, hogy ez a veszély kezd eloszlani, és kezd kialakulni egy újfajta kereskedelmi szemléletváltás. A bűvös szó a „click and collect” azaz válaszd ki online amit szeretnél , azt összeszedik a boltban, te odaszaladsz és begyűjtöd. Ez a tipikus esete a kecske-káposzta történetnek, hiszen megvan az online vásárlás gyorsasága és egyszerűsége, és megmarad maga a fizikai üzlet, ami megfogható, gond esetén ismét felkereshető, és ami a műszaki termékeknél lényeges a személyes szaktanácsadás is megmarad.

A legmegdöbbentőbb számomra az, hogy ezeknél az üzleteknél ne gondoljunk bemutatógépektől rogyadozó polcokra, ezek hasonlóak mint az angliai take away-ek, amik jobban hajaznak egy váróteremre, mint egy büfére, ugyanezzel találod magad szembe itt is, jobb esetben találunk pár terméket kirakva.
Az angol take awey ( mindenre emlékeztet csak büfére nem ) Egy Scewfix üzlet, csak katalógusok
Ha jobban belegondolunk ez csak pszichológiailag online vásárlás, mert magába az üzletbe így is-úgy is el kell mennie az embernek, de valamiért ez működik, Előre jelzések szerint Európában az érintett termékkörben ebben az évben az online vásárlások meghaladják az 50%-ot, ez Angliában elérheti a 75%-ot is.
Egy 2016-os felmérésből kiderült, hogy az online kereskedők több mint fele (nem Magyarországon, Európa nyugati részén) kínálta a „click and collect” lehetőséget, a vásárlók 55% élt is legalább egyszer ezzel a lehetőséggel, ha spórolhattak a szállítási költségen, további 43 és 36% használta a kényelemért, hogy így gyorsabban hozzájutott a megrendelt termékhez.
Ezt a technikát szerintem legjobban a Screwfixnek sikerült kimaxolnia, aki még az előbbieket ötvözte a jó öreg katalógussal. Az utóbbi húsz évben mindig azt hallottam,
„már nem lehet katalógusból árulni, mert a vevő meg akarja fogni, és azonnal el akarja vinni”
–hát erre a Screfix ( és a Toolstation és Stb.) rácáfolt. Németországban közel 30 üzlettel, Angliában több száz üzlettel jelenlévő cég katalógusa és online felülete pontosan jelzi mi az, ami azonnal elvihető és mi az, ami csak a következő nap, ami a központi raktárból tényleg meg is érkezik másnapra.

Ez megoldás lehet a még mindig tőkeszegény hazai műszaki gépkereskedőknek, hiszen az a fránya készlet rendesen meg tudja gyilkolni az üzletet. Gondoljunk bele, míg 10 éve egy Makita , Stihl vagy Husqvarna márkakereskedés pár tucat gépfajtával szinte a teljes géppalettát be tudta mutatni a vásárlónak, most ez a szám inkább a több százat súrolja. Azt a külföldi példák jól bizonyítják, hogy ha a vásárló pontosan tudja,hogy mikor kapja meg a terméket , akkor tud várni 24 órát (ez a lélektani határ), és a 45 év feletti korosztálynál még nem ment ki a divatból a katalógus.
Egyes országokba, már a Stihl is beadta a derekát
Tehát érdeklődve várom, hogy hogyan fog változni a neve az „Online Shop személyes átvétel” szolgáltatásnak valami frappáns és jól csengő formára.
Azért ennek az értékesítési formának is vannak egy kicsit túlpörgetett változatai, vannak cégek akik vasútállomásokon alakítanak ki olyan "collect boxokat" amibe elhelyezik a megrendelt árút. Na ez az emit már nem nekem találtak ki.
Ha van gépe és nem értékelt ,ég akkor rajta és éljen a barkács.
Csatlakozz a TotalTool Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.
A Gépítélet fejlesztéséhez segítséget nyújt (adatot szolgáltat):
Bosch, Makta, Hilti, Honda, Stihl, Husqvarna, Atlascopco, MBW, Bomag
Kérésünket elküldtük az összes hazai forgalmazónak, az AEG-től a Wacker-ig, hogy az elmúlt 15 év típuslistája legyen nyilvános a Gépítéletben, de eddig csak a fenti cégek tartották fontosnak, hogy segítsék a véleményetek megnyilvánulását.